خبرگزاری فارس: در پیام وزرای آموزش و پرورش و کشور به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش آمده است: شوراهای آموزش و پرورش تجلی مشارکت هدفمند مسئولان و مردم به ویژه خانوادهها در تحقق اهداف تعلیم و تربیت است.
نگاهي به جلسات شورای معلمان
مبنای کار سازمان های آموزشی مانند مدرسه "مشارکت" است . "مشارکت یعنی مجموعهاقداماتی که میزان نفوذ و مسئولیت کارکنان (معلمان ، دانش آموزان و اولیاء) را در فرایندتصمیم گیری ، از طریق تفویض اختیار در سطوح مختلف ، افزایش دهد و نوعی از مؤثرترین شیوه های برقراری روابط انسانی در سازمان ها حس مالکیت و تعلق را در افرادی که به شکلی با سازمان مربوط هستند بوجود آورد .1
آية ا... واعظ طبسي: فلسفه تشكيل شوراها، سرعت بخشيدن به برنامه ها با مشاركت مردم است |
|
آية ا... واعظ طبسي گفت: وقتي فضاي شهر مشهد را با شهرهايي نظير اصفهان و شيراز مقايسه مي كنيم. از نظر طراوت، فضاي سبز، نظافت، توسعه معابر عمومي، پرداختن به مسايل ترافيك و مجموعه امكانات رفاهي بخصوص براي زائران بارگاه منور رضوي، مقداري متفاوت هستيم و بايد در اين زمينه تلاش بيشتري صورت گيرد.وي با بيان اين مطلب كه بارگاه منور رضوي به عنوان يك ميراث فرهنگي و اسلامي مطرح است، اظهار داشت: در پروژه ها و طرحهايي كه آماده مي كنيم، بايد نيازها و اولويتهاي شهروندان و زائران را مدنظر قرار داده و ساخت و سازها با فضاي شهرمقدس مشهد و تمدن و فرهنگ غني اسلامي هماهنگ باشد.نماينده ولي فقيه در خراسان كار اصولي و اساسي را كار جمعي خواند و گفت: شهرداران ما از اول انقلاب تاكنون هر كدام كارهايي قابل تمجيد انجام داده اند، ولي كار جمعي كه با نظر صاحبان فكر و انديشه صورت گيرد، زودتر به نتيجه مي رسد.وي با اعلام اين كه در اين 28 سال، موضع آستان قدس رضوي در مسايل استان مبتني بر همكاري، تعامل، رفع موانع خدمت به زائران و شهروندان و رعايت ضوابط بوده است، گفت: شهردار جديد مشهد هر كس كه باشد، چون با انتخاب شورا منصوب مي شود، مورد قبول ماست و آستان قدس رضوي به منتخب شورا احترام گذاشته، با ايشان همكاري لازم را خواهد داشت.آية ا... واعظ طبسي همچنين از خدمات شهردار و اعضاي فعلي شوراي شهر مشهد تقدير و براي آنان آرزوي توفيق كرد. |
3- آنانكه امر پروردگارشان را اجابت نموده و نماز به پا مي دارند و كارشان را با مشورت يكديگر انجام مي دهند و از آنچه روزي آنها كرده ايم انفاق مي كنند . (سوره شورا 38 )
4- اگر پدر و مادر با رضايت و مشورت يكديگر تصميم گرفتند كودك را از شير بگيرند اشكال به را ي آنان نيست . ( سوره بقره 233 )
5- مشورت حصار ندامت است و ايمني از ملامت . ( پيامبر اكرم نهج الفصاحه )
6- هيچ كس از مشورت بد بخت نشد و از خود رايي خوشبخت نشد . . ( پيامبر اكرم نهج الفصاحه )
7- در غزوه خندق نبي اكرم (ص ) با همه صحابه در مورد دفاع از مدينه به مشاوره پرداخت و نظر سلمان فارسي مبني بر حفر خندق در قسمت نفوذي شهر پذيرفته شد . . ( پيامبر اكرم نهج الفصاحه )
8- هيچ كس از مشورت بي نياز نيست . . ( پيامبر اكرم نهج الفصاحه )
9- اگر فرمانروايان شما از نيكان و ثروتمندان بخشنده باشند و كارها با مشورت انجام گيرد . پس روي زمين زيستن براي شما بهتر از درون است و هر گاه فرمانروايانتان اشرار شما و ثروتمندانتان بخيل بوده ، امورتان با شورا انجام نگيرد در چنين وضعي درون خاك و مردن براي شما برتر از زندگي روي خاك است . . ( پيامبر اكرمتفسير ابوالفتوح )
10- هيج چيز همانند مشورت ، درستي و حقيقت را آشكار نمي سازد . ( غررالحكم)
11- با دشمنان خود مشورت كن ، تا از ديدگاهشا ن ، مقدار دشمني و جايگاه اهدافشان را بشناسي . ( غررالحكم)
12- انديشه ها را به يكديگر گره بزنيد تا درستي و حقيقت از آن متولد گردد. ( غررالحكم )
13- كسي كه افكار و انديشه هاي گوناگون را استقبال كند ، موارد خطا و اشتباه را مي شناسد .( نهج البلاغه - فيض الاسلام - حكمت 164 )
14- كسي به راي خود استبداد ورزد ، هلاك مي گردد .( نهج البلاغه - كلمات قصار 152 )
15- هيچ تنهايي و بي كسي وحشتناك تر از خود پسندي و هيچ ياري مطمئن تر از رايزني با يكديگر نيست .(نهج البلاغه - فيض الاسلام - حكمت 164 )
16- جز با مشورت به راه درست نمي توان رسيد .(غررالحكم )
17- همانا مشورت بركت است .( تفسير عياشي )
18- هر كس با خردمندان مشورت كند ، از درخشش افكار و انديشه ها بهره مند شده است . . ( غررالحكم)
19- هر گروهي كه مشاوره را پيشه خود سازد به سوي كمال رهنمون مي شود .(تحت العقول - ص 233)
مشاركت در امر آموزش - پيوند بين خانه و مدرسه
والذین استجابوالربهم و اقامو الصلواه و امرهم شوری بینهم و مما رزقنهم ینفقون (قرآن کریم) آموزش و پرورش جزء آن بخشهایی است که جز با کمک مردم نمی تواند اداره شود. (مقام معظم رهبری) کشورهای توسعه یافته با اولویت قرار دادن آموزش و پرورش در صدر نیازهای جامعه به عنوان زیربنای توسعه ملی، اصلاح و نوسازی نظام تعلیم و تربیت را با مشارکت و نظارت مردم محقق ساخته اند. اندیشمندان و صاحب نظران متفق القولند هر گونه هزینه در آموزش و پرورش نیروی انسانی در طولانی مدت سودآورترین نوع سرمایه گذاری است. مشارکت در آموزش و پرورش پدیده ای است که از دیرباز مورد توجه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است و این بدان معناست که دولت ها به تنها و با صرف اعتبارات کلان قادر به تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اینگونه جوامع نیستند از این رو اندیشمندان همواره در تلاشند تا راهکارهای مناسب و قانونمندی را برای حضور و تعامل همه جانبه مردم و مسئولان در عرصه تعلیم و تربیت فراهم نمایند. در 26 دیماه سال 1372 مجلس شورای اسلامی یکی از مترقی ترین قوانین پس از انقلاب اسلامی را با عنوان «قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش» از تصویب گذراند تا با عمومی کردن مسائل آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق اذهان مدیران و مسئولان دولتی و عموم مردم را با این مهم درگیر نموده و زمینه حرکت بسوی عدم تمرکز و مشارکت در تصمیم گیری را در این بخش مهیا سازد. این قانون مشتمل بر 22 ماده و 21 تبصره است که بعدها در سال 1379 ، 4 تبصره نیز به ماده 18 این قانون اضافه شد. هدف از تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش: 1- تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش 2-بهره گیری از کلیه منابع جهت توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی وپرورشی 3- تسهیل در فعالیتهای اجرائی آموزش و پرورش می باشد. تعداد اعضای شوراهای آموزش و پرورش در استان و شهرستانها 15 نفر و در مناطق 13 نفر می باشد که ریاست شورا در استان بعهده استاندار و در شهرستانها بعهده فرماندار و در مناطق و بخشها بعهده بخشدار است. در استان خوزستان، علاوه بر شورای آموزش و پرورش استان 35 شورای آموزش و پرورش شهرستان و منطقه نیز در حال فعالیت است که اعضای این شوراها مجموعاً بالغ بر 500 نفر است. اکنون با گذشت بیش از یک دهه از تصویب قانون تشکیل شوراها در سراسر کشور نتایج بررسی عملکردها بیانگر تلاش، همیاری و وحدت نظر و اندیشه مردم و مسئولان در رفع موانع موجود و تسهیل در امر اجرایی آموزش و پرورش بوده است در این زمینه نقش مثبت شوراها که از سوی ائمه محترم جمعه، استانداران، فرمانداران، بخشداران و روسای سازمان ها و ادارات آموزش و پرورش و سایر اعضای محترم شوراها مورد عنایت ویژه قرار گرفته بسیار حائز اهمیت می باشد.
از آنجایی که از دیدگاه قانون اساسی شوراها از مهمترین عامل بروز و ظهور و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محسوب می شوند و با عنایت به ارزیابی فعلی از نظام آموزش و پرورش کشور این اعتقاد و باور را در دست اندرکاران آموزش و پرورش هر چه نمایان تر ی سازد که آموزش و پرروش نیازمند عزم و اراده همگان است.